דלג לתוכן (מקש קיצור 's')
חדשות

חדשות והודעות הפקולטה למדעי המחשב ע"ש הנרי ומרילין טאוב

פרופסור מיכאל יואלי, 1917-2013
Tuesday, September 17, 2013
פרופ' מיכאל יואלי נולד בשנת 1917 בפיוטרקוב שבפולין. בשנת 1935 הוא סיים את לימודיו התיכוניים בגימנסיה הריאלית בווינה ובאותה שנה עלה ארצה. בשנים 1935-1939 למד מתמטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים.

החל משנת 1938 הוא עבד במשרד התקשורת המנדטורי. בשנת 1948 מונה כראש מחלקת התכנון של מערכות הטלפונים בארץ. ב-1952 הוא התחיל ללמד בטכניון תורת המיתוג כנספח וב-1955 מונה כמרצה בפקולטה להנדסת חשמל.

ב-1960 סיים את עבודת הדוקטור במתמטיקה בטכניון. ב-1960/61 היה שנה במחלקה להנדסת חשמל באוניברסיטה סירקוז בארה"ב והוזמן גם לחודשי הקיץ למרכזי המחקר של י.ב.מ בפוקיפסי. ב-1961 מונה כמרצה בכיר וב-1965 כפרופסור חבר בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. באותה תקופה היה שנה במרכז למחקר מתמטי של צבא ארה"ב במדיסון ויסקונסין ושנה נוספת עבד כחוקר במחלקה למתמטיקה של מרכז המחקר סטנפורד בקליפורניה.

ב-1968 קודם לפרופסור מן המניין. בתקופה קצרה זו של י"ג השנים מ-1955 עד 1968 התקדם פרופסור יואלי ממרצה מתחיל לפרופסור מלא, המוכר היטב בקהילייה המקצועית הבינלאומית, מוזמן למרכזי המחקר מן הטובים ביותר, ידוע כבר-סמכא בקנה מידה בינלאומי בתורת המיתוג ובתורת האוטומטים הסופיים. מיזוג פורה מאוד של גישה מתמטית מדויקת עם הבנה הנדסית הווה את היסודות של הצלחה זו. פרופ' יואלי ידע להתרכז בבעיות המפתח של תחומי המחקר הנ"ל והיה שותף פעיל לקידומם המרשים בשנות השישים.

במשך כל שנות עבודתו בטכניון התבלט כאחד המורים הטובים והמוערכים ביותר על-ידי תלמידיו וזאת בעיקר תודות ליסודיות ולבהירות של הרצאתו, ליכולתו לשלב בחומר פרקים מן המחקר העדכני, לגישתו הרצינית, המסורה והפתוחה כאחד. הוא התגלה גם כמדריך תלמידי מחקר מצליח מאוד, פורה ומפרה, בעל יכולת מיוחדת לכוון את החוקר הצעיר ללב הבעיה ולחסוך ממנו תהייה בסמטאות ללא מוצא. מן הראוי לציין גם כי באותה תקופה הנהיג פרופסור יואלי את לימודי המחשב הספרתי בטכניון.

ב-1969 הוא היה בין המייסדים של הפקולטה למדעי המחשב. ידיעותיו הרחבות, ניסיונו ושיקול דעתו היו חיוניים למחלקה הצעירה והוא לא חסך כל מאמץ לקדמה ולבססה. בשנים 1973-75 כיהן כדיקן הפקולטה.

מחקריו בשנות השבעים התרכזו בנושאים שונים של מדעי המחשב התיאורטיים ביניהם תורת הקסקדות, ומערכות מיתוג אסינכרוניות.

בשנים האחרונות לעבודתו הוא התרכז בעיקר במחקר של רשתות פטרי, מערכות מקבילות ו-VLSI. בתחומים אלה הגיע לתוצאות מרשימות מאוד, אשר זכו להדים בין החוקרים באירופה ובארה"ב. בין השאר פרסם גם ספר יחד עם פרופ' גון בזוזובסקי מאוניברסיטת ווטרלו בקנדה.

פרופ' יואלי הוזמן לתקופות עבודת מחקר באוניברסיטאות ומכונים רבים בחו"ל, בין השאר במכון לתורת האוטומטים ועיבוד נתונים בבון, במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת ווטרלו בקנדה, במרכז המדעי של י.ב.מ ביורקטון הייטס, במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אופסלה בשבדיה ועוד. הוא הוזמן להרצאות אורח במקומות רבים בארה"ב, באירופה ואף ביפן. לפרופסור יואלי הוענקו חוזים ומענקי מחקר ויעוץ רבים מחיל האוויר האמריקאי, ומחברות שונות בארץ. פרופ' יואלי החזיק בקתדרה ע"ש בל"ל.

בשנת 1985 פרש לגמלאות, אך המשיך לחקור ולכתוב מאמרים. ספרו האחרון התפרסם בגיל 91.

פרופסור יואלי הותיר אחריו אישה, שלושה ילדים וחמישה נכדים. הוא נפטר בשיבה טובה במוצאי יום הכיפורים בגיל 96.

[בחזרה לאינדקס החדשות]